Calamiteitenbogen A9/A22 in gebruik - Strukton Worksphere

Nieuws

Calamiteitenbogen A9/A22 in gebruik

22 januari 2015

De aanleg van zogeheten calamiteitenbogen op de knooppunten Beverwijk en Velsen zijn gereed. De combinatie Ooms Construction/Strukton Verkeerstechnieken heeft deze in opdracht van Rijkswaterstaat gerealiseerd. Deze nieuwe verbindingswegen maken het mogelijk om te rijden via de Wijkertunnel, als de Velsertunnel gestremd is. Vanaf 23 januari worden de calamiteitenbogen ingezet tijdens afsluitingen vanwege een ongeluk of bij onderhoudswerkzaamheden. Vanaf die datum is tweerichtingsverkeer in één tunnelbuis niet meer mogelijk.

Kaartje calamiteitenbogen Velsertunnel 

In de Velsertunnel was het tot nu toe gebruikelijk om bij afsluiting van één tunnelbuis verkeer in beide richtingen door de andere buis te leiden. Vanaf 2015 is dit wettelijk niet meer toegestaan. Daarom heeft Rijkswaterstaat calamiteitenbogen aangelegd, zodat het verkeer richting het zuiden gemakkelijker via de Wijkertunnel kan rijden en niet via Heemskerk en Rottepolderplein hoeft om te rijden. Voor verkeer naar het noorden verandert er niets: dat kan gebruik maken van de wel beschikbare tunnelbuis van de Velsertunnel.

Open of dicht

Weggebruikers kunnen al op de Velsertraverse op elektronische borden zien dat de route via de calamiteitenbogen in gebruik is. Rond de bogen zelf geven verschillende verkeersborden aan of het verkeer over de verbindingswegen moet rijden. De maximumsnelheid op de bogen is 50 kilometer per uur.

Renovatie Velsertunnel

De calamiteitenbogen zijn tijdens de renovatie van de Velsertunnel in 2016 permanent open. Het is één van de maatregelen van Rijkswaterstaat om het verkeer te laten doorrijden als de tunnel negen maanden dichtgaat. Het verkeer naar het noorden kan tijdens de sluiting gebruik maken van een nieuwe verbindingsweg die wordt aangelegd op knooppunt Velsen om snel naar de Wijkertunnel te rijden. Tijdens de renovatie vergroot Rijkswaterstaat de doorrijhoogte van de tunnel, pleegt groot onderhoud en vervangt verouderde installaties, zoals de ventilatie en het blussysteem.

Primeur: fotoborden

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft de combinatie Ooms Construction/Strukton Verkeerstechnieken ook fotoborden geplaatst. Deze fotoborden geven vrachtwagens een extra waarschuwing als zij te hoog zijn om door de tunnel te rijden.

De fotoborden zijn een belangrijke aanvulling op het bestaande waarschuwingssysteem voor hoge vrachtwagens. De hoogtedetectie geeft een waarschuwing als een vrachtwagen hoger is dan het wettelijk maximum van 4 meter. Op de borden zien chauffeurs van te hoge vrachtwagens hun eigen voertuig groot afgebeeld, met de waarschuwing dat hun wagen te hoog is en van de snelweg af moet.

Calamiteitenboog A9 A22


De fotoborden bij de Velsertunnel zijn een primeur: het zijn de eerste die in Nederland permanent zijn geplaatst. De fotoborden staan aan de noord- en zuidkant van de tunnel, op een kilometer of twee van de tunnelmond. Dan hebben vrachtwagens nog tijd genoeg om de A22 te verlaten.