Nieuws

Strukton start met afbouw station Delft

11 april 2013

Vandaag is Strukton Bouw gestart met de afbouw van het nieuwe station in Delft door het inhijsen van een groot stalen frame van 25 bij 8 meter. Op dit stalen frame wordt op een later moment beglazing aangebracht, zodat er een glazen daglichttoetreding ontstaat die voor daglicht zorgt op de ondergrondse perrons. Deze liggen twee niveaus onder het maaiveld. Strukton voert de werkzaamheden uit in opdracht van ProRail.

Spoorzone Delft start bouw 

Tijdens de afbouw wordt zichtbaar welke materialen er gebruikt worden voor de afwerking van de muren, vloeren en plafonds van het perron in de oostbuis van de tunnel, de ondergrondse fietsenstalling en de mezzanine (de ruimte tussen perrons/fietsenstalling en stationshal). Verbindingen tussen de verschillende verdiepingen worden aangebracht in de vorm van trappen, roltrappen en liften. Veiligheid voor de reiziger wordt gewaarborgd in de vorm van nooduitgangen, vluchtroutes en rookschermen.

Ad Broeders, Projectdirecteur Spoorzone Delft namens ProRail: 'Dit moment markeert een nieuwe fase in het project. Niet alleen krijgen de ondergrondse ruimtes een gezicht, zoals de perrons en de fietsenstalling, maar ook zal op een relatief klein oppervlak in het hart van Spoorzone Delft nauw samengewerkt moeten worden tussen de verschillende aannemers die werkzaamheden uitvoeren voor verschillende contracten.'

Na de montage van het stalen frame gaat Strukton vanaf september 2013 weer verder met de afbouw. Het gaat dan onder andere om het plaatsen van trappen, de realisatie van de glazen loopbrug van de mezzanine naar de fietsenstalling, de afbouw van de fietsenstalling, het aanbrengen van aluminium plafondelementen, geluidsabsorberende wandbekleding, betonvloeren en het afmonteren van alle benodigde installaties. In september 2014 zijn de werkzaamheden gereed.

Ad Balm, Directeur Business Unit Projecten van Strukton: 'De complexiteit van dit werk zit hem in de vele tegelijk lopende en dicht op elkaar volgende projecten in een relatief klein gebied. Boven ons de realisatie van het stadskantoor, de ruwbouw van de tunnel, de technische installaties en het aanleggen van de sporen door Strukton Rail. Het is aan Strukton Bouw om al deze werkzaamheden goed op elkaar af te stemmen, zodat de werkzaamheden vóór de testfase zijn afgerond.'

Meer informatie over dit project is te vinden op de website van Spoorzone Delft 

Dit is een gezamenlijk bericht van Spoorzone Delft en Strukton.