Officiële start eerste fase Masterplan Schiphol - Strukton Worksphere

Nieuws

Officiële start eerste fase Masterplan Schiphol

12 juli 2013

Op 11 juli 2013 heeft Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, het officiële startsein gegeven voor de bouwactiviteiten van de eerste fase van het Masterplan Amsterdam Airport Schiphol. De staatssecretaris deed dit samen met Jos Nijhuis, President & CEO Schiphol Group en Pieter Elbers, Managing Director & COO KLM. Strukton Bouw voert het eerste deelproject hiervoor uit.

Startmoment Schiphol 

De eerste fase van het Masterplan behelst de overgang naar /realisatie van centrale security in de gehele terminal en de bouw van een nieuwe pier aan de zuidkant van de terminal. Ook wordt de komende jarenuitbreiding en vernieuwing gerealiseerd van het  huidige securityfilter in Vertrekhal 1 en van de Lounges 1 en 2.

“We willen de reiziger reisgemak blijven bieden en de luchtvaartmaatschappijen een efficiënt reisproces blijven garanderen. Dat kán niet zonder investeringen in de kwaliteit en capaciteit van de luchthaven. Verstandige investeringen waarmee we ervoor zorgen dat Schiphol Europe’s Preferred Airport kan blijven. We moeten over grenzen heen blijven denken. Als ik zie wat onze concurrenten doen, in Turkije, in de Golfstaten, en aan de overkant van het Kanaal, op Heathrow, dan is het tijd dat we ook hier aan de slag gaan. Zonder overbodige poespas en blingbling, maar wel met duurzame kwaliteit“, aldus Jos Nijhuis.

Staatssecretaris Mansveld: “Het uitgebreide netwerk op Schiphol maakt van ons kleine landje een wereldspeler en dit willen we zo houden. Investeren in de luchthaven is dus belangrijk om ook in de toekomst mee te kunnen blijven doen. Na de verbouwing hebben we straks een luchthaven met meer ruimte en nog meer positieve impact op onze economie.”

Pieter Elbers: “Vandaag is een bijzonder moment voor Schiphol en KLM maar vooral voor onze passagiers. Het reizen via Schiphol wordt in de toekomst nog makkelijker,  comfortabeler en sneller. Het Masterplan is het resultaat van een goede operationele samenwerking tussen Schiphol en KLM in het belang van onze passagiers. Dit zijn werkzaamheden die een concrete bijdrage leveren aan een robuust en concurrerend  netwerk via een hoogwaardige mainport gericht op de toekomst, voor onze lokale maar zeker ook voor de transferpassagiers.”

Centrale security
Voor de realisatie van centrale security in de gehele terminal zijn de voorbereidende werkzaamheden inmiddels begonnen. Medio 2015 zijn deze werkzaamheden afgerond.
In plaats van de controles aan de gate komen er op vijf locaties centrale security doorgangen: drie in de vertrekhallen en twee voor transferpassagiers.

Amsterdam Airport Schiphol gaat centrale security in de gehele terminal invoeren om het reis- en verblijfcomfort voor reizigers en de efficiency te vergroten en  de wachttijden bij de gates te verkorten. Luchtvaartmaatschappijen zijn, doordat er geen securitycontroles meer bij de gate plaatsvinden, beter in staat de vliegtuigen volgens schema te laten vertrekken. De overgang naar centrale security maakt het in de toekomst eveneens eenvoudiger om te kunnen blijven voldoen aan Europese wet- en regelgeving. 

Securitydoorgang (of filter) Vertrekhal 1
Het huidige (centrale) securityfilter in Vertrekhal 1 krijgt een ruimere opzet en een nieuwe inrichting, met veel aandacht voor ambiance en gebruikscomfort. Ook wordt de oppervlakte van het securityfilter groter. Door deze aanpassingen krijgt een aantal winkels in Lounge 1 een andere locatie. De werkzaamheden hiervoor zijn dit voorjaar gestart en worden medio 2014 afgerond.

Nieuwe pier en Lounge 2
Om de capaciteit van Schiphol uit te breiden, wordt de komende jaren aan de zuidkant van de terminaleen korte pier gebouwd. Deze pier biedt plaats aan acht vliegtuigen en heeft een capaciteit voor ongeveer drie miljoen reizigers per jaar. De bouw van de pier start in 2015 en deze wordt, naar verwachting, in 2016 in gebruik genomen. De vernieuwing van  Lounge 2 wordt  in 2014 gestart.

Dit bericht is gebaseerd op een persbericht van opdrachtgever Schiphol Group